Historia Massey Ferguson - pioniera technologii rolnictwa

Witaj w świecie Massey Ferguson - amerykańskiego giganta w przemyśle maszyn rolniczych, cieszącego się uznaniem rolników na całym świecie. Marka ta, o korzeniach sięgających XIX wieku, jest symbolem innowacyjności, niezawodności i wydajności, będąc kluczowym graczem w kształtowaniu globalnego rolnictwa.

 

W tym artykule poznamy historię Massey Ferguson, zaczynając od założenia jej prototypu w 1953 roku, przez fuzję kanadyjskiego Massey-Harris i brytyjskiego Ferguson Company. Omówimy kluczowe punkty w jej rozwoju - w tym przeprowadzkę z Brantford w Ontario do Buffalo - oraz jej przejęcie przez amerykański konglomerat AGCO.

 

Zapraszamy do przestudiowania przypadku firmy MF, by zrozumieć, jak marka zdołała przekształcić wyzwania w możliwości, prowadząc do wciąż trwającego sukcesu.

traktory massey ferguson ustawione w rzędzie

Historia Massey Ferguson - trudne początki pioniera w technologii rolnictwa

 

Massey Ferguson Co.

 

W 1847 roku, amerykański kowal i biznesmean Daniel Massey założył Newcastle Foundry and Machine Manufactory w dzisiejszym Newcastle w prowincji Ontario, Kanada. Jako jedna z pierwszy na świecie, firma zajmowała się produkcją młocarni mechanicznych - początkowo pozyskując i montując części ze Stanów Zjednoczonych, a finalnie projektując i budując własny sprzęt.

 

W 1851 roku Hart Massey - syn Daniela - dołączył do rodzinnej firmy. 5 lat później, po śmierci ojca stał się jedynym właścicielem i zmienił jej nazwę na Massey Manufacturing Co.

 

W 1879 roku firma przeniosła się do Toronto i w krótkim czasie stała się jedną z wiodących firm w mieście. Firma znajdowała się na King Street West przy Strachan Avenue, zajmując dawne tereny wystawowe. Ogromny kompleks, mający powierzchnię 4,4 hektara oraz zawierający fabrykę i siedzibę główną stał się nieodłącznym elementem miasta. Firma prężnie się rozwijała i weszła na arenę międzynarodową, gdzie z powodzeniem sprzedawała swoje produkty. Na sukces firmy w Kanadzie wpłynął w dużej mierze deficyt siły roboczej - brakowało pracowników, dlatego mechaniczny sprzęt był na wagę złota.

 

Massey-Harris Limited

 

W 1891 roku Massey Manufacturing Co. połączyła się z firmą A. Harris, Son and Company, tworząc Massey-Harris Limited, która stała się największym producentem sprzętu rolniczego w Imperium Brytyjskim. Firma zajmowała się produkcją młocarni i żniwiarek, a także tak zwanych rowerów bezpieczeństwa. W 1910 r. Massey-Harris przejął firmę Johnston Harvester Company z miasta Batavia w stanie Nowy Jork - to uczyniło ją jedną z pierwszych kanadyjskich firm, działających także poza granicami kraju.

 

W 1927 roku padła oferta przejęcia spółki przez nieznanego nabywcę z USA, co przyspieszyło walkę o władzę nad firmą. Oferta jednak została odrzucona, a kontrola pozostała w rękach Kanadyjczyków dzięki sprzedaży akcji Massey C.A Thomasowi Bradshawowi i J.H Gundy z Toronto.

 

Wcześnie produkowane modele ciągników Massey Manufacturing Co. obejmowały:

 

  • 20-konny Massey-HArris GP 15/22, produkowany w latach 1930-1936;
  • 25-konny Massey-Harris Pacemaker, produkowany w latach 1936-1939;
  • 35-konny model 101, produkowany w okresie 1938-1942;
  • Massey-Harris Pony;
  • modele: 20, 81 i 744.

 

Zbiór zbóż uległ rewolucji dzięki inżynierowi firmy Massey. W 1938 roku Tom Carrolla stworzył pierwszy na świecie samobieżny kombajn, oznaczoany nr 20. Niestety, był on jednak zbyt ciężki i - jak się okazało - drogi, aby produkować go masowo. Dlatego posłużył on jako prototyp do stworzenia lżejszego i tańszego kombajnu nr 21, który przetestowano i wprowadzono do sprzedaży w 1941 roku.

 

Ostatnia generacja ciągników Massey-Harris, wprowadzona tuż po II wojnie światowej, obejmowała:

 

  • 25-konną serię MH 22
  • 35-konną serię MH 33
  • 45-konną serię MH 44
  • 55-konną serię MH 55

 

Kontrakty wojskowe Massey-Harris

 

Podczas II wojny światowej i po jej zakończeniu Massey-Harris Limited podjął szereg kontraktów na produkcję traktorów, czołgów i samobieżnych pojazdów artyleryjskich dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Pojazdy produkowane przez Massey Harris obejmowały:

 

  • Czołg lekki M5 Stuart
  • Czołg lekki M24 Chaffee
  • Artyleria samobieżna M41 Howitzer Motor Carriage
  • Haubica samobieżna M44
  • Niszczyciel czołgów M36 Jackson
  • Samobieżny przeciwlotniczy pojazd artyleryjski M19 Multiple Gun Motor Carriage
  • Ciągnik wojskowy I-162
  • Ciągnik wojskowy I-244
  • Ciągnik wojskowy I-330

 

Massey Ferguson

 

W 1953 roku Massey-Harris połączył się z firmą Ferguson, aby stać się Massey-Harris-Ferguson. W 1958 r. skrócono nazwę do Massey Ferguson. Próbowano skonsolidować dwie sieci dealerskie i linie produkcyjne. Niestety, firma zaczęła mieć problemy finansowe w obliczu rosnącej konkurencji w latach 60.

 

Zanim jednak to nastąpiło, firma zdołała wykupić całe lub część udziałów w zagranicznych fabrykach sprzętu rolniczego. W ten sposób MF nabył udziały w:

 

  • Sunshine, Australia - 1955
  • Landini, Włochy - 1959
  • Perkins Engines, Anglia - 1959

 

W późniejszych latach firma weszła w posiadanie udziałów jeszcze kilku firm w Niemczech, Hiszpanii i Argentynie. Jednak w wyniku komplikacji musiała sprzedać swoje udziały, zmniejszając tym samym liczbę oddziałów na świecie.

 

Przejęcie przez Conrada Blacka

 

16 sierpnia 1978 roku Conrad Black - inwestor w Massey Ferguson - zasiadł w zarządzie firmy. Pod jego przywództwem dokonano drastycznego cięcia kosztów i zmniejszono liczbę zatrudnionych pracowników, aby poprawić rentowność. Pod koniec lat 70. przeniesiono produkcję z Toronto, do nowego, większego zakładu w Brantford. W 1978 r. MF jako pierwszy wprowadził elektroniczny system sterowania trzypunktowym układem zawieszenia ciągnika.

 

Przejęcie MF przez AGCO

 

W 1994 roku MF sprzedał 87% wyprodukowanych maszyn poza Ameryką Północną. Firma miała wówczas 20% udziałów w światowym rynku maszyn rolniczych. Przejęcie przez AGCO miało zwiększyć obecność AGCO poza granicami Ameryki Północnej i jeszcze mocniej zaakcentować obecność w MF na kontynencie.

 

W czerwcu 2012 rozbudowano zakład w miejscowości Jackson w stanie Minnesota, aby rozpocząć produkcję maszyn rolniczych Massey Ferguson i porównywalnych modeli Challenger od AGCO, które miały trafić na północnoamerykański rynek. Od momentu rozpoczęcia produkcji promowano ciągniki MF serii 7600 i 8600. Produkcja obejmowała też ciągniki rolnicze 7700, 8700, 7700S i 8700S.

 

Na początku 2020 roku AGCO ogłosiło rozbudowę fabryki w Beauvais we Francji. Zgodnie z planami, fabryka zajęła powierzchnię 54 ha i może zatrudnić do 2500 osób.

 

Odkąd AGCo przejęło firmę, nastąpiło odrodzenie i ekspansja marki Massey Ferguson na cały świat. Ciągniki są nieustannie produkowane we francuskiej fabryce od 1960 roku, a w czerwcu 2022 linię opuścił milionowy ciągnik rolniczy Massey Ferguson.

 

Maszyny rolnicze dostępne u autoryzowanego dealera Massey Ferguson

 

Obecnie w ofercie producenta Massey Ferguson znajduje się wiele rodzajów sprzętu rolniczego, niezbędnego do wszelkich prac w obrębie gospodarstwa. U autoryzowanego dealera Massey Ferguson - Kachniarz dostępne są maszyny takie jak:

 

  • ciągniki rolnicze
  • kombajny zbożowe
  • prasy
  • maszyny do siana i paszy
  • ładowarki i ładowacze
  • opryskiwacze
  • przyczepy
  • maszyny uprawowe
  • maszyny sadownicze

Kachniarz od lat dostarcza klientom z Dolnego Śląska i okolic sprzęt najwyższej jakości, który przyczynia się do optymalizacji procesów rolniczych i zwiększania efektywności pracy. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małe gospodarstwo, czy zarządzasz dużym przedsiębiorstwem rolniczym, u nas znajdziesz maszyny idealne do Twoich potrzeb. Poznaj naszą ofertę już dziś!

 

Wróć do wszystkich wpisów Skontaktuj się z doradcą